كان موقف الإخوان واضحا تماما من الفن والتمثيل
وكان عبد المنعم مدبولى من الممثلين فى فرق مسرح الإخوان قبل ان يتجه بعد ذلك الى التلفزيون والسينما والمسرح
أولا
السينما والتلفزيون فى مصر مؤثرة لدرجة كبيرة جدا
وهى تستخدم ليس فقط لتوضيح الواقع والصورة الذاتية للمصريين
بس هى بتنفذ أجندات سياسية
أهمها تشويه صورة الاسلام وتعاليمه وتشويه صورة المتدينيين فى المجتمع سواء اسلاميين حركيا أو مواطن مالوش دعوة بحاجة
وطبعا مش محتاجين أى مثال
فالسينما بتاعت أيام زمان كان كل بيت فى خمارة وكل ست عندها بدلة رقصة
والسينما بتاعت التسعينات كانت الناس اللى بتطلع بدقون يقتلوا الناس وشكلهم زى كفار قريش ويبيتكلموا العربية الفصحى
وطبعا ماحدش كان بيفرق بين تكفير وهجرة وبين أخوان مسلمين كلهم بدقون
لدرجة جعل فى العقل الباطن للشعب المصرى ان الاخوان دول ماشيين والرشاشات فى الجلابية
حتى انا كنت بكلم واحد صاحبى وكنا فى ثانوية عامة وكنت لما أجيب سيرة الاخوان كان يقوللى انتوا مخبيين طاياراتكم الحربية فين
والدبابات حطينها فين
الاختلاط ساعات مش مقصود ولكن دايما بيبقى مصيبة
فيلم طيور الظلام بتاع عادل امام بيقول ان الاخوان كويسين وبيلبسوا بدل وكارافتات ولكن بالليل بيمسكوا السلاح ويروحوا يقتلوا فى الشرطة
فيلم عمارة يعقوبيان مصور ان اللى بيطلعوا فى مظاهرات ضد اسرائيل فى الجامعة هما هما نفس الجماعات اللى بتدرب على السلاح
ولما الواحد يتعذب فى القسم بيروح يمسك السلاح ويقتل الظابط
فى حاجات غلط فى الطرح
أولا اللى بيعذبك بيغمى عينيك غالبا
ثانيا:الحكاية مش ثأر علشان تاخده ده ابتلاء واختبار
المهم
على الإخوان تربية كوادر اعلامية وعمل افلام ضخمة الميانية حتى تعرض ولو فى الخارج
حتى الدخول فى المجال السينمائى انتاجا او اخراجا
فاذا كنا دخلنا فى السياسة والرياضة على انها من شمولية الاسلام فلم لا الفن والتمثيل
طبعا الحكاية عايزة دراسة شاملة ولكن هل الفكرة أصلا مطروحة
هل مثلا فكرة قناة تلفزيونية مفتوحة ام لسه بدرى
ثانيا
التواصل مع الممثلين هام جدا أنا هاذكر موقف لممثل هو خالد ابو النجا
كانوا مستضيفينه مع عمرو أديب ساعة حكاية التحرش فى وسط البلد
وعمرو أديب عمال يقولله نعمل ايه فى الحكاية دى
قاللوا هو الحكاية دى مش حصلت ساعة الانتخابات لما البلطجية كانوا بيمنعوا الستات فمن دخول اللجان
وبيتحرشوا بيهم
راح عمروا أديب مغير الموضوع تماما
وسلام
وكان عبد المنعم مدبولى من الممثلين فى فرق مسرح الإخوان قبل ان يتجه بعد ذلك الى التلفزيون والسينما والمسرح
أولا
السينما والتلفزيون فى مصر مؤثرة لدرجة كبيرة جدا
وهى تستخدم ليس فقط لتوضيح الواقع والصورة الذاتية للمصريين
بس هى بتنفذ أجندات سياسية
أهمها تشويه صورة الاسلام وتعاليمه وتشويه صورة المتدينيين فى المجتمع سواء اسلاميين حركيا أو مواطن مالوش دعوة بحاجة
وطبعا مش محتاجين أى مثال
فالسينما بتاعت أيام زمان كان كل بيت فى خمارة وكل ست عندها بدلة رقصة
والسينما بتاعت التسعينات كانت الناس اللى بتطلع بدقون يقتلوا الناس وشكلهم زى كفار قريش ويبيتكلموا العربية الفصحى
وطبعا ماحدش كان بيفرق بين تكفير وهجرة وبين أخوان مسلمين كلهم بدقون
لدرجة جعل فى العقل الباطن للشعب المصرى ان الاخوان دول ماشيين والرشاشات فى الجلابية
حتى انا كنت بكلم واحد صاحبى وكنا فى ثانوية عامة وكنت لما أجيب سيرة الاخوان كان يقوللى انتوا مخبيين طاياراتكم الحربية فين
والدبابات حطينها فين
الاختلاط ساعات مش مقصود ولكن دايما بيبقى مصيبة
فيلم طيور الظلام بتاع عادل امام بيقول ان الاخوان كويسين وبيلبسوا بدل وكارافتات ولكن بالليل بيمسكوا السلاح ويروحوا يقتلوا فى الشرطة
فيلم عمارة يعقوبيان مصور ان اللى بيطلعوا فى مظاهرات ضد اسرائيل فى الجامعة هما هما نفس الجماعات اللى بتدرب على السلاح
ولما الواحد يتعذب فى القسم بيروح يمسك السلاح ويقتل الظابط
فى حاجات غلط فى الطرح
أولا اللى بيعذبك بيغمى عينيك غالبا
ثانيا:الحكاية مش ثأر علشان تاخده ده ابتلاء واختبار
المهم
على الإخوان تربية كوادر اعلامية وعمل افلام ضخمة الميانية حتى تعرض ولو فى الخارج
حتى الدخول فى المجال السينمائى انتاجا او اخراجا
فاذا كنا دخلنا فى السياسة والرياضة على انها من شمولية الاسلام فلم لا الفن والتمثيل
طبعا الحكاية عايزة دراسة شاملة ولكن هل الفكرة أصلا مطروحة
هل مثلا فكرة قناة تلفزيونية مفتوحة ام لسه بدرى
ثانيا
التواصل مع الممثلين هام جدا أنا هاذكر موقف لممثل هو خالد ابو النجا
كانوا مستضيفينه مع عمرو أديب ساعة حكاية التحرش فى وسط البلد
وعمرو أديب عمال يقولله نعمل ايه فى الحكاية دى
قاللوا هو الحكاية دى مش حصلت ساعة الانتخابات لما البلطجية كانوا بيمنعوا الستات فمن دخول اللجان
وبيتحرشوا بيهم
راح عمروا أديب مغير الموضوع تماما
وسلام
2 comments:
مبدأ التمثيل انا مؤمن به تماما
فالفن من شمولية الاسلام
لكن يجب اخذ الامور الشرعيه به
كعدم الاختلاط وغيره
اما بالنسبه للتواصل مع الفنانين
انا مش عارف لكن شايف ازااى هنتواصل مع البيئه الفاسده دى
أنا معاك أنه يجب أخذ الأمور الشرعية
وكان فى رؤأى للدكتور يوسف القرضاوى بيقول ان حتى الحكاية دى يبقى فيها تدريج
وأنا شايف من أحسن الأمثلة هى السينما الأيرانية
الناس بحجاب ومفيش اختلاط وفازوا بمسابقات دولية أكثر من السينما المصرية
حكاية البيئة الفاسدة فلازم نطبق مبدأ التدافع ولو سبناهم كده فهيكون من الأسوأ الى الأسوأ
والبيئة السياسية فى مصر فاسدة أكثر مليون مرة من البيئة الفنية
والاخوان دخلوها وحالوا يصلحوا
Post a Comment