Monday, June 30, 2008

المعتقل


كنت نازل فى يوم من الأيام رايح الراوند الساعة 11.5
وركبت التاكسى وصل ناس فى أماكن بعيدة وقعد يلف بيا قبلها طبعا
المهم الراجل بدأ فى الكلام وطلع زى الراجل بتاع ميلودى تماما وأكبر كوابيس حياتى بدأ فى التحقق
وبدأ الحوار:
السائق: انت رايح الجامعة ليه يا باشا هو لسه فى امتحانات؟؟؟
أنا : لأه مفيش امتحانات ولا حاجة انا رايح الراوند
السائق : أمال بتعملوا أيه فى الجامعة دلوقتى؟؟
أنا : لسه بنآخد المنهج ومش هنخلص دلوقتى خالص
السائق : ليه هو حضرتك فى سنة كام؟
أنا : فى خامسة طب
السائق : أمال هتخلص امتى؟
أنا : مفيش أجازة بين خامسة سادسة طب
السائق : أمال بتعملوا أيه فى الوقت ده كله؟
أنا : المفروض بنذاكر
السائق : على كده عندكوا كام مادة؟
أنا :مادتين
السائق : مادتين بس؟ ده الواحد كان زمانه حفظهم صم وقفل الامتحان
أنا : بس فى مادة منهم 12 كتاب
السائق: آآآآآآآه ماهو باين على وشكوا الكآبة والاحباط والخنقة
أنا : يا عم أنا لسة صاحى من النوم "مش طالباك انت كمان!!"
السائق : انت بقه أكيد اتخصصت؟ اتخصصت أيه بقى؟
أنا : لأ طبعا لسه مش اتخصصت؟
السائق : يالهوى أمال بتطلع تشتغل أيه لما تخلص الكلية دى؟
أنا :بتطلع نائب فى المستشفى يعنى ممارس عام لحد لما آخد الماجيستير علشان اتخصص
السائق : وأيه بقى الماجيستير ده؟
أنا : بتذاكر المواد اللى انت خدتها قبل كده وتمتحن فيها تانى وممكن تاخد فى سنة ونص سنتين يمنك تلاتة؟
السائق : مذاكرة تانى يا دى النيلة السودة وبعدين؟
أنا: بتآخد الدكتوراة ودى بقى بتقعد تذاكر فيها من ثلاث الى خمس سنين
السائق :
يابنى أنا أحسنلى أروح أقعد فى المعتقل السنين اللى انت قعدتها فى الكلية دى والله اروح المعتقل أحسن
ده انتوا عايشين عيشة انيل من المعتقل


طبعا غالبا الراجل ده ماجربش المعتقل من كلامه وربنا يهدى

13 comments:

أم حبيبه said...

أعانك الله يا دكتور
و وفقك الله هذا العام

و عقبال الماجستير و الدكتوراه إن شاء
الله

و أنصحك بعدم التحدث إلى سائق التاكسى عشان مش يقلب عليك المواجع دى كلها

يعنى لازم يفكرك ان مافيش أجازه السنادى

Hosam said...

جزاكم الله خيرا
وألف شكر على الدعوة
الواحد محتاج للدعوات ضرورى هذه الأيام

Dr.Mohammed Gohary said...

نياهاهاهاهاهاااااااااا

موقف مثير للخنقة كل أسبوع لااااااااازم يحصلي موقف مشابه


دمت مبدعاً يا عزيزي

تحياتي لك

Ghada , Rofayda said...

هي الدنيا كده لا تخلو من التعب والصعاب اصبر واحتسب

ربنا يعينكم ويوفقكم...وعقبال الدكتوراه

تحياااااااااتي

ودمت بخير

Hosam said...

دكتور محمد جوهرى
أواسيك طبعا فى المواقف الخنيقة اللى بتحصلنا دى وربنا يصبرنا

غادة ورفيدة
جزاكم الله خيرا وان شاء الله فى الدكتوراة
نعزمكوا عزومة كبيرة

semsema said...

الموقف ده بئه عادي في حياتي
بتعرضله كل ما حد يسالني بتدرسي ايه واقوله بدرس طب
نفس الحوار لدرجة اني شكلي هكدب في الجواب بعد كده
مدونة جميلة دكتر

أ / أحمد عبد المنعم said...

وفقك الله ووفق كل المجتهدين لكن حب العلم هبة من الله أسأل الله أن يمنحك إياها ويغرسها فى وجدانك لتستشعر لذة المعرفة والإطلاع وتدرك زأنت فى مجال العلم أت الذى تفوق فى مادة ما رغم أن تخصصه فى المستقبل قد يختلف عنها تماما هذا المتفوق هو أول من يدرك العلاقة بين الأمراض فى تخصصهوخارجه متذكرا صورة العضلات والعظام وحركة كل منها وتأثرها بمرض دون آخر هكذا تكون خبرة السابقين قد نفعته عمليا أما من يفصل بين ما درسه فى الصف الأول عن الثانى عى السادس خرج من الكلية كأن لم يدخل وهنا يجب أن يعيد المذاكرة مرة أخرى
وأدعوك إلى زيارة مدونتى تعالج أهم جوانب الطب الحقيقية!!! وأنتظر تعليقك

Hosam said...

د سمسمة
ربنا يهدى سواقين التاكسى
ويرحمنا برحمته

د أحمد
كلامك سليم بس ده يا اما واحد خارق لا ينسى المنهج أبدا
أو ناس بتتعلم العملى صح وده مش بيحصل
اذا كان فى خامسة بيقولوا اللى فى الكتاب حاجة واللى بنشوفوا فى الحقيقة حاجة تانية
ده الغالب مش كله طبعا

فليعد للدين مجده said...

د. حسام
ينبغي عدم الضجر من التعلم
وشأنكم هذا ينبغي أن يكون شان كل إنسان

التعلم المستمر

يقول الاجانب:
جئنا الي هذا العالم لنتعلم
وافضل من ذلك أن اول آية في القرآن هي (إقرأ)

Anonymous said...

ايه ياعم
الراجل الكئيب دا
لازم كدا يجبلك الاحباط
دا مفروض يساعدك على انك تتخلص م الياس
يلا ربنا
يوفقك يارب
وان شاء الله هيوفقك
وتاخد الماجستير والدكتوراه

ويلا بقا عشان يطلعلنا
دكتور شرقاوى يهد الدنيا

Hosam said...

د.ايهاب
جزاكم الله خيرا
بس عدمن الضجر من العلم دى صعبة شوية

مواطن زهقان
ربنا يجبر بخاطرك

Abdallah Hosni said...

هههههههههههههه

ميلودى ميلودى يعنى كنت اطلع بيه على الصحراوى

:)

ربنا يوفقك يارب

والراجل عنده حق ياعم

المعتقل احسن عيشة واحسن حياة لكن ينقصها بس الحرية لا والله ده حتى الزيارات على طوول هههه
انما طب نو وااااااااااى

Hosam said...

أخ عبد الله جزاكم الله خيرا
والواحد كان نفسه بجد يطلع على الصحراوى
وعلى فكرة السجن للجدعان